Περιοδικό Πολιτικής Και Πολιτισμικής Παρέμβασης


Σε εποχές που βασιλεύει το ψέμα, η διάδοση της αλήθειας είναι πράξη επαναστατική
Η Φαρισαϊκή δικαιοσύνη και ο τελωνικός στεναγμός

< Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας | Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας > 
Συγγραφέας Μήνυμα
Αναγνώστρια
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Φεβ 06, 2012 9:53 am    Θέμα δημοσίευσης: Η Φαρισαϊκή δικαιοσύνη και ο τελωνικός στεναγμός Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Αλιεύσαμε από Ζωηφόρο:

Η Φαρισαϊκή δικαιοσύνη και ο τελωνικός στεναγμός

του Σεβ. Μητροπολίτου
Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου


Από το βιβλίο του «Όσοι Πιστοί»

…Ο Φαρισαίος με τον τρόπο που προσευχόταν έδειξε πώς ζούσε μια δαιμονιώδη πνευματικότητα, μια διεστραμμένη πνευματική κατάσταση, που ήταν αλύτρωτη. Ο Τελώνης με την προσευχή "ο Θεός ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ" (Λουκ. ιη’, 13) έδειξε την πνευματική του υγεία, γι’ αυτό "κατέβη δεδικαιωμένος" (Λουκ. ιη’, 14). Όσο κανείς επιδιώκει μόνος του να δικαιώση τον εαυτό του, τόσο και αποκόπτεται από την λύτρωση, ενώ όσο κανείς μαστιγώνει ανηλεώς τον εαυτό του, θεωρώντας τον ανάξιο του θείου ελέους, τόσο γίνεται δέκτης της θείας Χάριτος.
Πάντοτε η φαρισαϊκή δικαιοσύνη είναι έξω από την ατμόσφαιρα της θείας Χάριτος, γιατί είναι μια ευσεβιστική κατάσταση. Εδώ πρέπει να κάνουμε την διάκριση μεταξύ του ευσεβούς και του ευσεβιστού, γιατί η περίπτωση του Φαρισαίου και όλων των δια μέσου των αιώνων Φαρισαίων υπενθυμίζει τον ευσεβιστή.

Κατ’ αρχάς πρέπει να υπογραμμισθή ότι η ευσέβεια δεν είναι μια εξωτερική παρουσίαση, αλλά η ένωσή μας με το Χριστό και δι’ Αυτού με όλη την Παναγία Τριάδα. Ο Απόστολος Παύλος ταυτίζει το μυστήριο της ευσεβείας με την ενανθρώπηση του Χριστού. "Και ομολογουμένως μέγα εστί το της ευσεβείας μυστήριον, Θεός εφανερώθη εν σαρκί, εδικαιώθη εν Πνεύματι, ώφθη αγγέλοις, εκηρύχθη εν έθνεσιν, επιστεύθη εν κόσμω ανελήφθη εν δόξη" (Α' Τιμ. γ', 16)169.
Επομένως η ευσέβεια δεν είναι ανθρώπινη εκδήλωση και ενέργεια αλλά ενέργεια του Τριαδικού Θεού. Από την αρχή αυτή ξεκινώντας μπορούμε να πούμε ότι ο ευσεβιστής έχει μερικές επιφανειακές αρετές και κάνει μερικά εξωτερικά έργα "πρός το θεαθήναι τοις ανθρώποις". Οι αρετές του δεν είναι καρπός της εν Χριστώ ζωής, δεν γίνονται μέσα στο κλίμα της μετανοίας, αλλά είναι ανθρώπινα έργα που γίνονται στην προσπάθειά του να προβληθή. Αντίθετα τα έργα και οι αρετές του ευσεβούς είναι καρπός του Παναγίου Πνεύματος, αποτέλεσμα της ενώσεώς του με τον Χριστό. Δηλαδή οι αρετές έχουν ένα βαθύ θεολογικό νόημα. Δεν είναι ένας φυσικός τρόπος ζωής, ή μια συνήθεια, αλλά δώρα και χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, που δίνονται στον άνθρωπο εκείνο που με την εργασία των εντολών του Θεού υπέταξε το σώμα στην ψυχή και την ψυχή στον Θεό. Έτσι στον ευσεβιστή όλες οι πράξεις είναι ανθρώπινες, είναι πράξεις "τής αυτόνομης ηθικής δεοντολογίας", ενώ στον ευσεβή όλες οι πράξεις είναι θεανθρώπινες.

Ύστερα από αυτήν την διάκριση γίνεται αντιληπτό ότι τα έργα αυτά καθ’ εαυτά δεν δικαιώνουν τον άνθρωπο, γιατί "καλές πράξεις" μπορούν να κάνουν όλοι οι αιρετικοί και όλα τα ανθρώπινα αλύτρωτα συστήματα, χωρίς όμως να εξασφαλίζουν την σωτηρία. Όσες "καλές πράξεις" δεν γίνονται μέσα στο κλίμα της μετανοίας, αλλά με το πνεύμα της αυτοδικαιώσεως, χωρίζουν περισσότερο τον άνθρωπο από τον Θεό. Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς διδάσκει πώς "τού Θεού μη ενεργούντος εν ημίν πάν το παρ’ ημών γενώμενον αμαρτία". Μπορεί κάποιος να κάνη ελεημοσύνη, να εξασκή την εγκράτεια κλπ. αλλ’ επειδή δεν έχει το πνεύμα της ταπεινώσεως και δεν συνδέεται μυστηριακά με την Εκκλησία, είναι χωρισμένος από τον Θεό και συνεπώς όλη του η ζωή (έστω κι αν είναι εγκρατής) είναι αμαρτωλή.
Επομένως, τα καλά έργα αυτά καθ’ εαυτά ούτε δικαιώνουν ούτε καταδικάζουν τον άνθρωπο, αλλά η δικαίωση και η καταδίκη ρυθμίζεται από την σχέση του με τον Θεάνθρωπο Χριστό. Σαν παράδειγμα έχουμε τους δυο ληστάς στον Γολγοθά. Ο ένας σώθηκε όχι για τα καλά του έργα, αφού ήταν εγκληματίας, αλλά γιατί ομολόγησε τον Χριστό. Και ο άλλος καταδικάσθηκε όχι για τα εγκληματικά του έργα, αφού δεν ήταν χειρότερος από τον άλλο, αλλά γιατί βλαστήμησε τον Χριστό. Άρα την σωτηρία μας την ρυθμίζει η σχέση μας με τον Χριστό και την αγία Του Εκκλησία, το Σώμα Του.
Πρέπει να σημειωθή ότι αυτός που ενώνεται με τον Χριστό και Τον ομολογεί κάνει έργα, αλλά αυτά είναι καρποί του Παναγίου Πνεύματος, για τα οποία δεν αισθάνεται την ανάγκη, σαν το Φαρισαίο, να καυχηθή. Με αυτόν τον τρόπο δείχνει ότι ζη το πνεύμα της σωτηρίας και είναι άγιος. Διότι η αγιότητα δεν είναι μια ηθική έννοια, αλλά οντολογική, υπαρκτική, δηλαδή είναι συμμετοχή στην βίωση της μετανοίας, στην εκζήτηση και ένωση με την Χάρη του Χριστού.

Ο Φαρισαίος της παραβολής εκφράζει άριστα τον δυτικό Χριστιανισμό με την πληθωρική κοινωνική εργασία, αποξενωμένη όμως από την εσωτερική ζωή, ενώ ο αλάλητος στεναγμός του Τελώνου εκφράζει την εσωτερική ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Ορθόδοξοι είναι εκείνοι που υπερβαίνουν την Φαρισαϊκή δικαιοσύνη, την δικαίωση των έργων και την αυτοδικαίωση καί, σαν τον Τελώνη, ζητούν το έλεος του Θεού. Είναι εκείνοι που διακρίνονται για την μεγάλη αρετή της αυτομεμψίας. Πρέπει να σημειωθή ότι η αυτομεμψία ή όπως λέγει ο Μ. Βασίλειος η πρωτολογία (νά λέμε εμείς τον πρώτο λόγο εναντίον του εαυτού μας) είναι ουσιώδες στοιχείο του ορθοδόξου ήθους. Επειδή είναι πάντοτε συνδεδεμένη με την ταπείνωση της ψυχής, γι’ αυτό εκείνος που έχει αυτή την αρετή δείχνει την παρουσία της θείας Χάριτος. Η αυτομεμψία είναι η "αφανής προκοπή" κατά τους αγίους Πατέρας. Δεν αφήνει περιθώρια να δημιουργηθή το άγχος και όλα τα ψυχολογικά συμπλέγματα για τα οποία μιλάει η σύγχρονη ψυχολογία, η οποία άλλωστε είναι δημιούργημα του κλίματος της αυτοδικαιώσεως και της Φαρισαϊκής δικαιοσύνης του δυτικού Χριστιανισμού. Αυτή η διαφορά εκφράζεται και στον τρόπο λατρείας. Οι Ορθόδοξοι στα τροπάριά μας μιλάμε για αμαρτία και ζητούμε το έλεος του Θεού, ενώ οι δυτικοί και η δυτικοποιημένη θρησκευτικότητα αρέσκονται στα "τραγουδάκια" που είναι εμποτισμένα στην αυτοδικαίωση.
Πηγή: http://orthodox-answers.blogspot.com/2008/02/blog-post_16.html
Επιστροφή στην κορυφή
Κυπριανός Χριστοδουλίδης



Ένταξη: 03 Δεκ 2009
Δημοσιεύσεις: 564
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Φεβ 06, 2012 9:02 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Τα οντολογικά, τα υπαρκτικά και τα ακατανόητα

Σεβασμιότατος Ιερόθεος Βλάχος :
" η αγιότητα δεν είναι μια ηθική έννοια, αλλά οντολογική, υπαρκτική, δηλαδή είναι συμμετοχή στην βίωση της μετανοίας, στην εκζήτηση και ένωση με την Χάρη του Χριστού"


Κυπριανός Χ :
Θλίβεται και απογοητεύεται όποιος διαβάζει τα ανωτέρω. Δεν θα μας απαντήσει ασφαλώς ο σεβασμιότατος, έχει σημαντικότερα πράγματα να κάνει. Ίσως θελήσει να μας δώσει τις εξηγήσεις αντ΄ αυτού η Αναγνώστρια η οποία μας έκανε κοινωνούς των γραφομένων του σεβασμιοτάτου.

"Η αγιότητα δεν είναι μια ηθική έννοια, αλλά (...) συμμετοχή στην βίωση της μετανοίας". Ερώτηση : Ποιος άλλος συμμετέχει λοιπόν στη βίωση (σημ. κανονικά έπρεπε να γράψω συμβίωση, αφού έχουμε συμμετοχή) της μετανοίας;

Ποιον να υποθέσουμε ως συμμέτοχο στη μετάνοια αυτού που (εκ)ζητεί την ένωση με τη Χάρη του Χριστού; Την μετάνοια συμμέτοχο του μετανοούντος; Αδύνατον και ακατανόητον.
Ζητεί τη (συμμετοχή προς) μετάνοια του Κυρίου μας ή μήπως τη μετάνοια του παναγίου Πνεύματος; Μη γένοιτο.

"Της μετανοίας άνοιξόν μη πύλας ζωοδότα". Η μετάνοια είναι πράξη πλήρους συντριβής, η Εξομολόγηση το βίωμα της μετανοίας. Τότε οι θύρες ανοίγουν.

Τι τα ήθελε ο σεβασμιότατος αυτά τα άλλα (: δεν είναι η αγιότητα μια ηθική έννοια, αλλά οντολογική, υπαρκτική συμμετοχή κλπ.) που αφόρητα δυσκολεύουν τον αναγνώστη; Είναι θεολογία τα οντολογικά και τα υπαρκτικά; Ειλικρινά, δεν καταλαβαίνω.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Αναγνώστρια
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Φεβ 07, 2012 1:28 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Αγαπητέ Κυπριανέ,

Συμπάθα με, αλλά δεν τα κατέχω τα θεολογικά, όπως εσύ. Μου άρεσαν τα γραφόμενα για την παραβολή του Τελώνη και Φαρισαίου, και λόγω επικαιρότητος έβαλα το κείμενο. Δεν ξέρω τις ασχολίες του Σεβασμιωτάτου αλλά ούτως ή άλλως δεν θα είχα και την απαίτηση να παρακολουθεί το φόρουμ μας ώστε να μας κάνει τη διευκρίνιση. Σχετικά με την ουσία τώρα, λέει τίποτε διαφορετικό από αυτό που έχει πει ο γέροντας Παΐσιος στα παρακάτω λόγια;

Και όταν βλέπετε έναν άνθρωπο απομακρυσμένο από τον Θεό να είναι σκληρός , άσπλαχνος κ.λ.π. ,τότε πρέπει να κάνετε μέρα- νύχτα προσευχή, να κάνη «αποβίβαση » ο Θεός στην καρδιά του , για να πάρει στροφή.
Από το βιβλίο “ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ”ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Β΄

Λόγια απλά, για τη λογική του καστανά, που έλεγε και κάποιος παλαιός δάσκαλος.
Μη με μπερδέψεις με θεολογίες γιατί εκ προοιμίου σου λέγω ότι δεν είμαι το κατάλληλο πρόσωπο να απαντήσει.

Καλήν αυριανή!
Επιστροφή στην κορυφή
Λεωνίδας
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 09, 2012 11:13 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Κυπριανέ, τό ξέρουμε ὅτι εἶσαι παλαιοημερολογίτης, δέν εἶναι ἀνάγκη νά μᾶς τό ὑποδεικνύεις κάθε λίγο καί λιγάκι.
Πλύ σωστά τά λέει ὁ Ἅγιος Ναυπάκτου π. Ἱερόθεος.
Επιστροφή στην κορυφή
Κυπριανός Χριστοδουλίδης



Ένταξη: 03 Δεκ 2009
Δημοσιεύσεις: 564
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 09, 2012 3:00 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Αγαπητέ Λεωνίδα,

Η θεολογία δεν είναι του τύπου fast food. Οι παλαιοημερολογίτες, εξ ονόματος, κάνουν ζημιά στα Mac Donald, στα Goodies, στα KFC κλπ. Γι΄ αυτό είναι αντιπαθητικοί.

Ας είναι καλά οι νεοησυχαστές και οι νεοημπτικοί μεταπατέρες.
Σημείωση, μεταπατήρ δεν είναι ο σεβασμιότατος, μόνο που με το ένα χέρι τους πετά και με το άλλο τους πιάνει.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα

 
Μετάβαση στη:  
Μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης

Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες