Περιοδικό Πολιτικής Και Πολιτισμικής Παρέμβασης


Σε εποχές που βασιλεύει το ψέμα, η διάδοση της αλήθειας είναι πράξη επαναστατική
Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης στις μέρες μας

< Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας | Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας > 
Συγγραφέας Μήνυμα
ΘΑΛΕΙΑ
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Οκτ 23, 2010 12:57 pm    Θέμα δημοσίευσης: Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης στις μέρες μας Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης στις μέρες μας
Γράφει ο Ν. Ι. ΣΠΑΡΤΙΑΤΗΣ
ΠΗΓΗ:
http://santo-rinios.blogspot.com/2010/10/blog-post_23.html




Είναι η κυρίευση και δικτατόρευση των επιλογών των ανθρώπων με τη βοήθεια του ελέγχου του ειδησεογραφικού του πεδίου.

Το πεδίο αυτό στοχεύει την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων μέσω του οποίου πραγματοποιείται η αλλαγή της γνώμης και των στόχων των ανθρώπων. Συμπτώματα και ενδείξεις της κρυφής χειραγώγησης είναι: συγκίνηση, εντύπωση, επανάληψη, διαστρέβλωση, αποφυγή της ουσίας του ζητήματος, επιβολή των λίγων πηγών ειδήσεων, προβολή όχι των επιχειρημάτων αλλά της γνώμης του «ειδικού», χρησιμοποίηση όχι της λογικής αλλά στερεοτύπων.

Η χειραγώγηση και η δημαγωγία είναι ο τρόπος επιβολής της λανθασμένης και επινοημένης γνώμης, με σκοπό τον έλεγχο της συμπεριφοράς του ανθρώπου.


Πραγματοποιείται με την εισδοχή στο μυαλό του κάποιας ιδέας.


Η χειραγώγηση δεν είναι ψέμα καθεαυτό, παρόλο που σε όλες του της εκδοχές υπάρχει μεγάλο μέρος του ψέματος. Στην πολύπλοκη μηχανή των ΜΜΕ, τα οποία είναι τα κύρια μέσα μαζικής χειραγώγησης, περιπλέκονται πολλά και διάφορα. Οι παρακάτω μέθοδοι είναι από τις πλέον διαδεδομένες στις μέρες μας:

1. [color=red]Χρησιμοποίηση της εμπιστοσύνης στον «ειδικό».[/color] Ο «ειδικός» και ο «αναλυτής» πρέπει να πείσει το κοινό για την ορθότητα της γνώμης του, να κυριεύσει την εμπιστοσύνη του κοινού και με αυτόν τον τρόπο να γίνει το «δεύτερο εγώ» του κοινού. Σε αυτήν την περίπτωση ο θεατής/διαβάζων/ακούων ασπάζεται τη γνώμη του «ειδικού», χωρίς να ζητάει αποδείξεις.

2. Η μεταφορά ενός γεγονότος στον κανόνα και χρησιμοποίηση της φήμης και εικασίας. Π.χ. ξυλοκοπήθηκε μια αλλοδαπή ονόματι Κούνεβα. Από ποιον δεν ήταν γνωστό, αλλά οι «δημοσιογράφοι», «σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος» και οι διάφοροι διαμορφωτές της κοινής γνώμης «καταδίκασαν» τους «φασίστες/ρατσιστές/ακραίους» (πριν από λίγο καιρό αποδείχτηκε ότι ο δράστης ήταν Αλβανός).

3. Μέθοδος του «λιγότερου κακού». Μπροστά στους ακροατές βάζουν ένα πλαστό και ανύπαρκτο ζήτημα: η επιλογή του μικρότερου κακού. Με το αποτέλεσμα της λεπτομερέστατης περιγραφής του μεγαλύτερου κακού το μικρότερο κακό μπορεί να φανεί όχι κακό, αλλά και πολύ-πολύ καλό. Παράδειγμα αυτής της συμπεριφοράς με σκοπό τη χειραγώγηση μέσω «λιγότερου κακού» ήταν ένα στημένο δημοψήφισμα του ΡΙΚ με τις εξής επιλογές: «διχοτόμηση», ΔΔΟ ή «άλλη λύση». Ο ανυποψίαστος τηλεθεατής έπρεπε να διαλέξει, μετά από τέτοια τοποθέτηση ερωτήσεων, το «λιγότερο» από τη «διχοτόμηση» λύση - το ΔΔΟ.

4. Θάψιμο στα αζήτητα άλλων γεγονότων και υπογράμμιση άλλων. Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά για να παρουσιάσουμε ένα παράδειγμα. Όλοι μας έχουμε μπουχτίσει να μας λένε για το πόσο φτωχοί και καλοί είναι οι μετανάστες, πόσο πολύ αγαπούν τη χώρα που τους φιλοξενεί και πόσο πολύ συνδράμουν την οικονομία μας. Αλλά το γεγονός ότι η εγκληματικότητα στους μετανάστες είναι διπλάσια από αυτή των γηγενών Ελλήνων, αποσιωπάται συστηματικά. Δεν μας λένε επίσης γιατί ενώ οι μετανάστες «συνδράμουν την οικονομία», η Ελλάδα μας, με μεγαλύτερο ποσοστό μεταναστών στην Ευρώπη, χρόνο με χρόνο αντιμετωπίζει μεγαλύτερα οικονομικά προβλήματα. Δεν μας είπαν ποτέ και πόσοι Έλληνες γίνονται εξαρτώμενοι και πόσοι από αυτούς πεθαίνουν κάθε χρόνο από ναρκωτικά, που εισάγουν οι φιλήσυχοι μετανάστες. Δεν μας απάντησαν ποτέ γιατί οι «οικονομικοί μετανάστες» δεν επιλέγουν πολύ πλουσιότερες από την Ελλάδα χώρες, όπως η Σαουδική Αραβία και γιατί απαιτούν τζαμιά εδώ, ενώ η Τουρκία, χώρα από την οποία πέρασαν, είναι μουσουλμανική, αλλά προτίμησαν να έρθουν εδώ.

5. «Μέθοδος του Γκέμπελς». Χρησιμοποιώντας αυτή τη μέθοδο, πρέπει το ψέμα ή η συκοφαντία να επαναλαμβάνονται τόσες φορές, μέχρι οι άνθρωποι να το πιστέψουν. Με αυτόν τον τρόπο δουλεύουν π.χ. οι διαφημιστές, τα κόμματα και τα ΜΜΕ. Π.χ. οι κομμουνιστές έχουν αναλάβει (χωρίς να ρωτήσουν κανέναν) να «εκπροσωπούν τα δικαιώματα του φτωχού και εργαζόμενου λαού». Όπου εμφανιστούν μιλάνε όχι εκ μέρους του κόμματος, άλλα εκ μέρους του «λαού», προσπαθώντας με αυτόν τον τρόπο να τον χειραγωγήσουν.

6. Επινόηση ψευδογεγονότων. Στην περίπτωση αυτή κατασκευάζεται ένα ανύπαρκτο γεγονός και πασάρεται σαν αλήθεια. Όλα τα ΜΜΕ ασχολούνται με αυτό, χωρίς να υπάρχει ίχνος αλήθειας στο γεγονός. Π.χ. όταν από τους βετεράνους της ΕΛΔΥΚ ακυρώθηκε η παρουσίαση του ανθελληνικού βιβλίου του Γκουρογιάννη, η εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» έγραφε ότι την «ακύρωσαν ακροδεξιοί και μέλη της Χρυσής Αυγής». Εμείς αναρωτιόμαστε αν ο πρόεδρος των βετεράνων Ν. Αργυρόπουλος και η κ. Μαίρη Κουρούπη, πρόεδρος του συλλόγου αγνοουμένων Κύπρου '74, οι οποίοι πήραν το λόγο στην παρούσα εκδήλωση, αναγκάζοντας τους διοργανωτές να τα διαλύσουν, είναι χρυσαυγήτες ή όχι.

Πώς πρέπει να προστατέψουμε το μυαλό μας από τη χειραγώγηση;

Η απάντηση είναι απλή: χρειάζεται σκέψη.

Το σκεπτόμενο κοινό απαιτεί αποδείξεις έναντι τυφλής πίστης, βλέπει τα αναπόφευκτα λάθη των ΜΜΕ, δεν πέφτει θύμα σφραγίδων (φασίστες, εθνικιστές, ρατσιστές, νεαροί κλπ) των ΜΜΕ και των κυβερνώντων σε όσους διαφωνούν μαζί τους, ψάχνει μόνος του και ερευνά τα γεγονότα, για να τα συγκρίνει με τα γεγονότα των επίσημων ΜΜΕ και μόνο μετά από αυτό παίρνει αποφάσεις. Το σκεπτόμενο κοινό δεν είναι εκείνο το προβληματισμένο κοπάδι, αλλά είναι ένα σύνολο από σκεπτόμενους ανθρώπους (με «α» κεφαλαίο).

Επιστροφή στην κορυφή
ΗΛΕΚΤΡΑ
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Οκτ 23, 2010 3:30 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Η παράκρουση της έμμισθης ανοησίας και προβοκάτσιας



Παρακμιακά και σηπόμενα καθεστώτα πληρώνουν αδρά την ανοησία. Είναι το μόνο «όπλο» που τους έχει απομείνει: Να βομβαρδίζουν την κοινωνία με τόνους ανοησίας, όχι μόνο για να αποπροσανατολίζουν και παραπλανούν, όχι μόνο για να προβοκάρουν τις λαϊκές διαμαρτυρίες και ζυμώσεις, αλλά και για να αποκτηνώνουν και δολοφονούν τη σκέψη και τη ψυχή μας.

Οι πομποί όλων αυτών των ρύπων είναι τα ΜΜΕ και ιδιαίτερα τα ηλεκτρονικά. Εκεί συνωστίζονται, σε ένα αχαλίνωτο ανταγωνισμό βλακείας και προβοκάτσιας, όλοι οι ακριβοπληρωμένοι φελλοί: κοπριά που πληρώνεται σαν χρυσάφι.

Σε μια εποχή που ο εργαζόμενος (ο παραγωγός του πλούτου) αργοπεθαίνει μέσα στη φτώχεια και την αθλιότητα και του αφαιρούνται και τα υπολείμματα των κατακτήσεών του, σε μια εποχή που η γνώση απαξιώνεται και διώκεται, σε μια εποχή που ο εκπαιδευτικός και ο άνθρωπος του πνευματικού και επιστημονικού μόχθου εξευτελίζεται και γίνεται ζητιάνος για να ζήσει, σε μια εποχή ασύλληπτων οικονομικών-κοινωνικών συμφορών όπου η ανεργία και η ανέχεια είναι χωρίς ιστορικό προηγούμενο, σε αυτή την εφιαλτική εποχή, το χρυσάφι χορεύει γύρω από τα ποικίλα σούργελα της βροντώδους ανοησίας: στις κοκότες και τα πνευματικά σκουπίδια των μεσημεριάτικών εκπομπών (στα θηλυκά αυτά ζώα), στους ζογκλέρ της δημοσιογραφικής καφρίλας και σε όλο αυτό τον «στρατό» των τηλεοπτικών ξερασμάτων.

ΖΟΥΜΕ μια πολυεδρική κατοχή των διεθνών ληστών και ανδρεικέλων τους, ζούμε την οριακή πτώχευση και εξαθλίωση του ελληνικού λαού και τον εφιάλτη της «φυσικής κατοχής» της Ελλάδας από την αλλοδαπή εισβολή και τις αλλοδαπές μαφίες.

ΖΟΥΜΕ [b]την υπονόμευση και τη διάλυση της ίδιας της εθνικής μας υπόστασης και ΟΛΕΣ οι «πόρνες» πολυτελείας, αλλά και οι φτηνές αγοραίες (αρσενικοί και θηλυκοί) πληρώνονται για να ξερνούν καθημερινά τους χείμαρρους της ανοησίας, για να στουπώνουν τα κρανία μας με τα σκουπίδια και τα κόπρανά τους.[/b]

ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ για να μας πείσουν να πάμε να επιλέξουμε, με την ψήφο μας, τον πολιτικό μας «νταβά».

Πληρώνονται για να προβάλλουν τελετουργικά το εκλογικό πανηγύρι της απάτης και τους ηθοποιούς της απάτης, ιδιαίτερα τις μεταμφιεσμένες «λέρες» των οικονομικών «νταβάδων»: «λέρες» του φυράματός τους…

Πληρώνονται για να ΑΦΑΝΙΖΟΥΝ τα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα, τις αγωνίες, τους προβληματισμούς και τις διαμαρτυρίες του λαού και όταν δεν μπορούν να τα παρασιωπήσουν ΤΟΤΕ τα συκοφαντούν ελεεινονολογώντας, χωρίς τσίπα, εναντίον των λαϊκών κινητοποιήσεων.

Για τους αγώνες των εργαζόμενων, την απελπισίας τους και την πτώχευσή τους δεν βγάζουν άχνα. Παραληρούν μόνο όταν πρόκειται να τους συκοφαντήσουν.




Πρόσφατο παράδειγμα οι κινητοποιήσεις των φορτηγατζήδων.

Τωρινό παράδειγμα οι εργαζόμενοι του υπουργείου Πολιτισμού. Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους και δεν δείχνουν ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΠΛΑΝΟ, δεν λένε ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ…

Πριν από λίγες μέρες προβόκαραν τις κινητοποιήσεις τους στην Ακρόπολη.

Τα ΜΑΤ κτύπαγαν την Ακρόπολη και την βομβάρδιζαν με χημικά και οι εργαζόμενοι δυσφημούσαν την Ελλάδα στο εξωτερικό!!!

ΤΟΣΟ άθλιοι λακέδες είναι…

ΤΟΣΟ αδίστακτοι ταχυδακτυλουργοί είναι: Πάντα το καθεστωτικό μαύρο το εμφανίζουν σαν άσπρο και τους αγώνες των εργαζομένων σαν μαύρο…


ΠΑΝΤΑ όταν δεν καταφέρνουν να παρασιωπήσουν τα γεγονότα τα πνίγουν στην προβοκατόρικη λάσπη:

Οποιοι διαδηλώνουν είναι «απάτριδες».
Όποιοι κινητοποιούνται είναι «ανεπρόκοποι» και τεμπέληδες.
Όποιοι απεργούν είναι «ταραξίες» και τρομοκράτες…
Τα κοινωνικά στρώματα που διαμαρτύρονται και εξεγείρονται είναι «συντεχνίες».


Κάθε λαϊκή κινητοποίηση και απεργία «προκαλεί εμφράγματα στην κοινωνία», «πλήττει την οικονομία», «πλήττει τις μεταφορές», «κάνει κακό στον τουρισμό», «καταστρέφει την Παιδεία» και πολλά άλλα.


ΓΙΑ ΟΛΑ ΦΤΑΙΕΙ Ο ΛΑΟΣ ΠΟΥ ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΚΛΕΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΚΑΒΟΥΚΙ ΤΟΥ.
ΔΕΝ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΦΕΡΕΤΡΟ ΤΩΝ ΛΗΣΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ «ΝΤΑΒΑΔΩΝ»…


ΤΟΣΟ ελεεινοί και κυνικοί μπράβοι του καθεστώτος είναι: μοχθηρά μίσθαρνα και γλοιώδη όργανα των «νταβάδων», «ιεροκήρυκες» της φιλοσοφίας της ΦΙΜΩΣΗΣ και του ΓΥΨΟΥ…

Και το παίζουν αδέσμευτοι και εισαγγελείς…


Επιστροφή στην κορυφή
Ροβεσπιέρος
Site Admin


Ένταξη: 13 Σεπ 2006
Δημοσιεύσεις: 3102

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2010 12:32 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Το κείμενο είναι γραμμένο τον Απρίλιο του 2001

Η δολοφονία της σκέψης
Του Θύμιου Παπανικολάου



Μια τυπική εκδήλωση του πνευματικού ερασιτεχνισμού (και της πνευματικής δραστηριότητας των ερασιτεχνών) είναι αυτό: ότι στην πραγμάτευση ενός ζητήματος καταβάλλεται προσπάθεια να εκθέτει κανείς ο,τιδήποτε γνωρίζει και όχι μόνο αυτό που είναι αναγκαίο και σημαντικό για το θέμα. Πιάνει κάθε ευκαιρία για να κάνει επίδειξη των γυμνασμάτων του, όλων των κουρελιών και των σπάγκων του παζαριού του.
Γκράμσι



Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ της πραγματικότητας καθορίζει την ταυτότητα της σκέψης και όχι το αντίστροφο. Η ταυτότητα της αγοράς κάνει και τη σκέψη αγοραία. Ο τεμαχισμός των πραγμάτων, η φανταχτερή συσκευασία τους, η μανία της διαφημιστικής τους προβολής, διασπούν και τεμαχίζουν τη σκέψη, τη “συσκευάζουν” σε καταναλωτικό είδος, την υποτάσσουν στον ίλιγγο του εμπορίου. Έναν ίλιγγο που οδηγεί τον άνθρωπο να μην σκέφτεται, αλλά να κάνει επίδειξη και διαφήμιση της πνευματικής του πραμάτειας, να πουλάει αφηνιασμένα όλα τα “κουρέλια και τους σπάγκους του παζαριού του”.

Η πιο ακραία μορφή εκφυλισμού της σκέψης είναι το τηλεοπτικό θέαμα, η “τηλεοπτική σκέψη”.

Εδώ ο “πνευματικός ερασιτεχνισμός” και η ναρκισσιστική επιδειξιμανία, αυτά τα συμπτώματα μιας ρημαγμένης, εξασθενημένης και τεμαχισμένης σκέψης, παίρνουν ολοκληρωτική μορφή.

Η “τηλεοπτική σκέψη” δεν είναι σκέψη. Είναι η ισοπέδωση και η διάλυση της σκέψης. Είναι η δολοφονία της σκέψης. Είναι η ιδεολογία της ρωγμής και της πώλησης των τεμαχίων της σκέψης. Δηλαδή η ιδεολογία της ομοιογενοποίησης και της αποσάθρωσης των διανοητικών μηχανισμών και λειτουργιών: Η ιδεολογική ταυτότητα της πλανητικής καπιταλιστικής βαρβαρότητας.

Βεβαίως,
σήμερα δεν θα διαφωνήσει κανείς ότι τα τηλεοπτικά κανάλια αποτελούν πηγές πολιτικών, πολιτιστικών και πνευματικών εκκριμάτων.

Δεν θα διαφωνήσει κανείς ότι αποτελούν βιομηχανίες υπερπληροφορικής παραπληροφόρησης και αποκλεισμού των “ενοχλητικών” ιδεών.

Υπάρχει ωστόσο κάτι βαθύτερο από όλα αυτά: Αποτελούν και τους μηχανισμούς αποδόμησης της διανοητικής λειτουργίας, ισοπέδωσης της σκέψης.

Ο συστηματικός, ομοιόμορφος και ορμητικός βομβαρδισμός από κοινοτοπίες που τις αποκαλούν “ειδήσεις” και “απόψεις” ισοπεδώνει και την είδηση και την άποψη, κάθε μήνυμα και διαφορά. Τα κοκτέιλ απόψεων (σούπα κοινοτοπιών) οδηγούν στην ιδεολογική ομοιομορφία, το ίδιο όπως η κατάχρηση ορμητικών εικόνων καταλήγει στην απόλυτη γαλήνη.

Όταν αφαιρείς από τα πράγματα την κίνηση τα δολοφονείς. Το ίδιο δολοφονείς τη σκέψη όταν της αφαιρείς την κίνηση. Και αυτό γίνεται πολύ ορατό και στις τηλεοπτικές εκείνες συζητήσεις που ποζάρουν ως αιρετικές, ως συζητήσεις προβληματισμού και ρήξης με την τηλεοπτική ισοπέδωση. Και σε αυτές τις δήθεν συζητήσεις προβληματισμού κυριαρχεί, αλλά επικαλύπτεται με “προοδευτικά κουδουνίσματα” η “τηλεοπτική σκέψη”, δηλαδή ο καταναλωτικός ναρκισσισμός και πνευματικός ερασιτεχνισμός, η ισοπέδωση της σκέψης: η αφαίρεση της κίνησης…

Για να γίνει αντιληπτή η κίνηση φυσικά, και ακόμα περισσότερο πνευματικά, πρέπει να βρίσκεται σε αρμονία με το μηχανισμό της αντίληψής μας, με το ρυθμό των αισθημάτων μας.

Μια πνευματική συζήτηση, ένας πραγματικός διάλογος πρέπει να δείχνει τη βαθμιαία ανάπτυξη μιας ιδέας, μιας εικόνας, μιας ψυχικής διάθεσης, μια υπόθεσης, ως το κορύφωμά τους, και όχι να τραβολογάει τον τηλεθεατή από ορίζοντα σε ορίζοντα, ακόμα και αν το κάνει με τη βοήθεια των πιο επιδέξια υφασμένων εικόνων.

Οι τηλεοπτικές συζητήσεις και οι δήθεν δημοκρατικές ή προβληματισμού δεν έχουν κορύφωμα, δεν υπακούουν σε καμιά εσωτερική πειθαρχία. Τα μέρη αρνούνται να υπακούσουν στο όλο, καθένα τους προσπαθεί να ανεξαρτοποιηθεί, αναπτύσσοντας τη δική του δυναμική, χωρίς να κοιτάζει το σύνολο.

Να γιατί δεν υπάρχει ούτε σύνολο, ούτε δυναμισμός συνόλου, παρά μόνο μια επίδειξη “όλων των κουρελιών και των σπάγκων του παζαριού μας”.

Ο τηλεθεατής κόβεται κομμάτια και το ΟΛΟΝ του ξεφεύγει. Το μόνο που του μένει είναι το ναρκισσιστικό θέαμα του τηλεοπτικού σταρ και μια τεράστια ομοιογενή σούπα από κοινότοπες απόψεις των ομιλητών, πλήρως υποταγμένη στον καταναγκασμό της ακροαματικότητας.

Ο Θεός του τηλεοπτικού σύμπαντος είναι η ακροαματικότητα. Όσοι δεν αποτελούν το μοχλό της ακροαματικότητας αποβάλλονται από το τηλεοπτικό σύμπαν. Κάτω από αυτόν το δικτατορικό καταναγκασμό των νόμων της αγοράς δεν μπορεί να αναπτυχθεί κανένας δημιουργικός και δημοκρατικός διάλογος. Καμιά αλυσίδα ιδεών δεν μπορεί να υπάρξει.

Δημιουργούνται τέτοιες συνθήκες που καταργείται η σκέψη. Γιατί σκέψη μέσα στην ταχύτητα που απαιτεί ο καταναγκασμός της ακροαματικότητας και του τηλεοπτικού χρόνου δεν μπορεί να υπάρξει.

Να γιατί
οι προσκεκλημένοι όλων αυτών των τηλεοπτικών εκπομπών είναι σχεδόν πάντα οι ίδιοι, αυτοί που έχουν περάσει τη δοκιμασία και δείξανε αυξημένη προσαρμοστικότητα στις απαιτήσεις του τηλεοπτικού θεάματος. Όσοι δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της ακροαματικότητας και επιμένουν να χαλάνε τη σούπα αποκλείονται.

Η τηλεοπτική σούπα απαιτεί ομοιογένεια και “στοχαστές”, όπως λέει ο Πιέρ Μπουρντιέ, που να «κατορθώνουν να σκέφτονται κάτω από συνθήκες όπου δεν μπορεί να σκεφτείς πια”. Και όταν δεν μπορεί να σκεφτείς καταγίνεσαι με τη ρητορική των “παραδεδεγμένων ιδεών”. Με ιδέες δηλαδή που είναι αποδεκτές από όλο τον κόσμο, κοινότοπες, συμβατικές, πεζές. “Οι ‘’κοινοί τόποι’’ που παίζουν τεράστιο ρόλο στην καθημερινή συζήτηση, έχουν αυτό το προτέρημα, ότι όλος ο κόσμος μπορεί να τους αποκωδικοποιήσει και να τους αποκωδικοποιήσει στιγμιαία: λόγω της πεζότητάς τους είναι κοινό κτήμα στον πομπό και στο δέκτη. Αντίθετα, η σκέψη είναι εξ ορισμού ανατρεπτική: οφείλει αρχικά να εξαρθρώσει τις ‘’παραδεδεγμένες ιδέες’’ και κατόπιν οφείλει να τις αποδείξει. Πράγμα που απαιτεί χρόνο, αφού πρέπει να αναπτυχθεί μια σειρά προτάσεων αλυσοδεμένων με ‘’άρα’’, ‘’κατά συνέπεια’’, ‘’εντούτοις’’, ‘’εννοείται ότι’’… Αυτή όμως η ανάπτυξη της σκεπτόμενης σκέψης είναι εγγενώς συνδεδεμένη με το χρόνο»(Πιέρ Μπουρντιέ: “Για την τηλεόραση”).

ΟΙ εκπομπές των τηλεστάρ είναι πλήρως υποταγμένες στους νόμους της αγοράς και της ακροαματικότητας.


Βασική επιδίωξη είναι το εντυπωσιακό, το θεαματικό, η δραματοποίηση των γεγονότων: Μια σκηνοθεσία, προϊόν και αποτύπωμα του αχαλίνωτου ανταγωνισμού που υπάρχει ανάμεσα στα κανάλια και στους τηλεοπτικούς σταρ για εντυπωσιασμό, υπερθέαμα και δραματοποίηση.

Η επιλογή και το μέγα και ετερόκλητο πλήθος των προσκεκλημένων είναι συστατικά στοιχεία αυτού του τελετουργικού σκηνικού.
Στοιχεία που δεν υποβάλλουν μόνο καταναγκαστικούς χρονικούς περιορισμούς στους ομιλητές, αλλά τους εμφανίζουν και σαν διακοσμητικές γλάστρες της εξουσίας του τηλεπαρουσιαστή. Είναι αυτός που καθορίζει τα πάντα, επιβάλλει τα πάντα, μιλάει πάντα…

Κάτω από τέτοιες συνθήκες η πιθανότητα να ειπωθεί κάτι σημαντικό είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Κάθε “σκεπτόμενη σκέψη” λογοκρίνεται και ισοπεδώνεται βάρβαρα.


Διαβάστε επίσης το παρακάτω άρθρο δημοσιευμένο στο τεύχος 26 του ΡΕΣΑΛΤΟ, Μάρτιος 2008.



Το δημοσιογραφικό ιερατείο

Το καθεστώς των ΜΜΕ είναι μια δικτατορία της ψευτιάς και της αμάθειας: Μια συνήθεια του αίσχους. Μια «μηχανή» που σε καθιστά «κωφάλαλο, ανίκανο να ακούσεις, ανήμπορο να μιλήσεις και τυφλό σε ό,τι είναι απαγορευμένο να κοιτάξεις».
Όπως κάθε δικτατορική «μηχανή», έτσι και η «μηχανή» των ΜΜΕ, ιδιαίτερα των καναλιών, δεν είναι απλώς στείρα, αλλά μισεί θανάσιμα κάθε τι που κινείται μέσα στην κοινωνία. Είναι ικανή μόνο για «νεκροταφεία της σκέψης». Δε μπορεί να παράγει τίποτε άλλο από ρουφιάνους και μυστικές αστυνομίες της ζωής μας.
ΣΗΜΕΡΑ, βλέπουμε ότι αυτό το μακάβριο καθεστώς των ΜΜΕ ανυψώνει σε υπέρτατη αρετή, όχι μόνο το ψέμα, αλλά και το χαφιεδισμό. Είναι μακάβριο να ακούς τα νέα αδίστακτα φυντάνια αυτού του καθεστώτος να εμφανίζουν θορυβωδώς την ανηθικότητα ως «ηθική», τον χαφιεδισμό (τις παρακολουθήσεις, τις κρυφές κάμερες, τα καρφώματα και τις καταγραφές των προσωπικών συνομιλιών) ως αρετή και γενναία πράξη. Για όλα αυτά τα λαρύγγια των φασιστικών κοπράνων το μόνο «θάρρος» που δεν ατιμάζει είναι το να προωθείς και να στηρίζεις όλα τα ψέματα, τις υπερβασίες, τις ανομίες και τις βρωμιές του Κράτους, του παρακράτους και των διαπλεκόμενων μυστικών υπηρεσιών…
Ωστόσο, αυτό το μονοπώλιο του τρόμου και του βόθρου, κρύβεται πίσω από τα απορρίμματά του: Τα αποτρόπαια αποστήματά του. Χάνουμε έτσι το δάσος πίσω από το δέντρο. Μένουμε στις «αποφύσεις» (Μάκης, Θέμος κ.λπ) στους κλόουν (Καμπουράκης και άλλοι) ή σε κάτι ανεκδιήγητους νέους «αρουραίους» (Χίος κ.λπ) και χάνουμε το «έδαφος» που γεννάει και εκκολάπτει αυτά τα αποκρουστικά «σκιάχτρα». Γιατί σαν «σκιάχτρα» χρησιμοποιούνται και θα χρησιμοποιηθούν από το δημοσιογραφικό ιερατείο, για να διασωθεί το ίδιο.


Το μορφωτικό παράσημο

«Ο ρατσισμός της ευφυΐας», γράφει ο Πιέρ Μπουρντιέ, είναι χειρότερος από τους λοιπούς. Αυτό το μορφωτικό παράσημο της κοινωνικής διάκρισης υπερασπίζονται (και εμπορεύονται) οι διαχειριστές και μεταπράτες των ιδεών, οι κάτοχοι των μορφωτικών προνομίων. Οι διαχειριστές και μεταπράτες της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας έχουν αποκτήσει σήμερα, με την κυριαρχία της εικόνας και των ισχυρών, διαπλεκόμενων, βιομηχανικών συγκροτημάτων, ΤΕΡΑΣΤΙΑ κοινωνική σπουδαιότητα, από το γεγονός ότι κατέχουν το μονοπώλιο στα εργαλεία της παραγωγής και διάδοσης της πληροφορίας σε ευρεία κλίμακα και, δια μέσου αυτών των εργαλείων, το μονοπώλιο στην πρόσβαση των πολιτών, καθώς και των άλλων πολιτισμικών παραγωγών: επιστημόνων, καλλιτεχνών, συγγραφέων κ.λπ.
«Αν και κατέχουν, παρατηρεί ο Μπουρντιέ, μια κατώτερη, κυριαρχημένη θέση μέσα στα πεδία πολιτισμικής παραγωγής, ασκούν μια εξαιρετική μορφή κυριαρχίας: έχουν την εξουσία πάνω στα μέσα δημόσιας έκφρασης, δημόσιας ύπαρξης, δημόσιας γνωστοποίησης, πρόσβασης στη δημόσια φήμη (πράγμα που, για ορισμένους πολιτικούς και ορισμένους διανοούμενους, αποτελεί κεφαλαιώδες διακύβευμα). Γι αυτό το λόγο και περιβάλλονται (τουλάχιστον οι πιο ισχυροί) από μια ευυποληψία η οποία συνήθως είναι δυσανάλογη με τις διανοητικές τους ικανότητες…»
Όταν, συνεπώς, κατέχεις και μονοπωλείς το προνόμιο στη δημόσια θέα και στην έκφραση σε ευρεία κλίμακα, τότε δεν μπορεί παρά να παράγεις και αναπαράγεις τις ιδέες, την ηθική και την πρακτική της εξουσίας της αγοράς.
Τα κοινωνικά προνόμια του πνευματικού και δημοσιογραφικού ιερατείου κατασκευάζουν τη συντεχνιακή συνοχή και συνενοχή της εξουσίας τους. Ο λόγος αυτών των ελίτ εξουσίας δεν υπερασπίζεται μόνο την ιεραρχία των εξουσιών, αλλά επιβάλλει και τη σιωπή. Ασκεί μια βία αόρατη πολλές φορές, αλλά καταθλιπτική. Οι παρουσιαστές των τηλεοπτικών ειδήσεων, οι εμψυχωτές των συζητήσεων και οι σχολιαστές έχουν γίνει καθοδηγητές συνείδησης, αυτοαναγορεύονται κυνικά, χωρίς να χρειάζεται να πιεστούν υπερβολικά, σε φερέφωνα της οικονομικής, κοινωνικής εξουσίας και των πολιτικών υπηρετών της. Δηλαδή σε φερέφωνα της κατεστημένης ιδεολογίας και ηθικής.
Επιπλέον, αυτές οι προνομιούχες πνευματικές και δημοσιογραφικές ελίτ είναι και άμεσα (πρακτικά) υποταγμένες στην οικονομική εξουσία και τους μηχανισμούς της: Υπάλληλοι των βιομηχανικών συγκροτημάτων της ενημέρωσης. Κερδίζουν δηλαδή και κύρος και χρήματα με σκοπό να προπαγανδίζουν τις «αξίες» της αγοράς και του κέρδους, να ελέγξουν τη σκέψη και την κατήχηση των πολιτών, να εξωραΐσουν τα εγκλήματα και τη διαστροφή της εξουσίας, να στηρίξουν τα αφεντικά τους. Φυσικά να παίξουν και τα οποιαδήποτε πολιτικά παιχνίδια αυτών των αφεντικών.

Το ιδεολογικό φέουδο


Το ιδεολογικό αυτό ιερατείο της εξουσίας, το οποίο είναι ένα φέουδο διανοουμένων και δημοσιογράφων, είναι το πιο επικίνδυνο και υποκριτικό. Ενώ απολαμβάνουν όλοι αυτοί σκανδαλωδώς τα οικονομικά και κοινωνικά προνόμια του καθεστώτος και αποτελούν τον πνευματικό και ψυχολογικό θεματοφύλακα των ιδεών, «αξιών», και της «ηθικής» της παγκοσμιοποίησης (δηλαδή της σύγχρονης εφιαλτικής βαρβαρότητας), εμφανίζονται και αυτοπροβάλλονται ως ουδέτεροι και αδέσμευτοι, ως εχθροί της εξουσίας και …δημοκρατικά ευαίσθητοι! Ο τρομοκρατικός εξουσιαστικός τους λόγος περιτυλίγεται με το τσόφλι της προοδευτικότητας και του δημοκρατισμού. Και στο όνομα της προόδου (πρόοδος γι αυτό το ιερατείο είναι οι ανάγκες και οι βουλές της πλανητικής τάξης) και της δημοκρατίας (της δημοκρατίας των δυνάμεων της εξουσίας) καρατομούν καθετί που ξεφεύγει από τα πλαίσια αυτών των μονόδρομων καθεστωτικών αντιλήψεων της «προόδου» και της «δημοκρατίας».
Αυτό το ιερατείο είναι που εξωράισε όλες τις εθνικές προδοσίες και τα εγκλήματα του «εκσυγχρονιστικού» κράτους-παρακράτους. Αυτό το ιερατείο είναι που συκοφάντησε με στραταρχική αυθάδεια, αλλά και δολιότητα την εξέγερση της νεολαίας, που πρωτοστατεί στη δυσφήμιση κάθε λαϊκής κινητοποίησης, που σιωπά ιδιαιτέρως μπροστά στα φρικώδη εγκλήματα του πλανητικού ιμπεριαλισμού, στη γλοιώδη υποκρισία των Αμερικανών και Ευρωπαίων ηγετών. Αυτό το ιερατείο είναι που αγωνίζεται με νύχια και με δόντια να σβήσει την ιστορία, τις αγωνιστικές μας παραδόσεις, να στιγματίσει τον ελληνικό λαό σαν «εθνικιστή» και «ρατσιστή», να εδραιώσει τα νέα ιμπεριαλιστικά ιδεολογήματα και να αποδομήσει και αυτούς ακόμα της μηχανισμούς της νόησης…
Όλοι λοιπόν αυτοί που κρατάνε κλειδωμένη τη «δημοκρατική ευαισθησία» τους μπροστά στα θηριώδη εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, μπροστά στις τερατωδίες, τη διαφθορά και τα σκάνδαλα των αφεντικών τους, μπροστά στην οργιώδη τηλεοπτική βία και παραπληροφόρηση (στην οποία και οι ίδιοι συμμετέχουν), την ξεκλειδώνουν όταν κάποιοι του σιναφιού τους υπερβαίνουν τα όρια, ανοίγουν ρωγμές στον οχετό της εξουσίας τους και υπονομεύουν τη συνοχή της συνενοχής τους. Τότε θυμούνται τις έννοιες της «σκανδαλοθηρίας», των «ανθρωπίνων δικαιωμάτων», των «προσωπικών δεδομένων» κ.λπ…

Η «ηθική» τους!


Η ηθική όλων αυτών των υπόδουλων «στοχαστών», των διαχειριστών και μεταπρατών των ιδεών και της ψυχαγωγίας αποτελείται από συμβατικού κανόνες: Κανόνες που συγκαλύπτουν τα συμφέροντά τους, τις ορέξεις τους και τους φόβους τους. Στην πλειονότητά τους είναι έτοιμοι για κάθε προστυχιά (εγκατάλειψη πεποιθήσεων, δολιότητα, προδοσία) για χάρη της φιλοδοξίας και της απληστίας. Στην ιερή σφαίρα του ατομικού συμφέροντος ο σκοπός αγιάζει κάθε μέσο. Τότε η «δημοκρατική τους ευαισθησία» μετατρέπεται σε καταιγίδα συκοφαντιών, σε ιδεολογικό, τρομοκρατικό χέρι των «νταβατζήδων» τους και των παρακρατικών τους μηχανισμών.
Θορυβούν π.χ. για το απαραβίαστο της ιδιωτικής ζωής μόνο τότε που θίγονται τα ιερά και τα όσια του «ιδιωτικού συμφέροντος», δηλαδή μόνο όταν γίνονται δημόσια θέα τα εγκλήματα των «νταβατζήδων» ή οι λαμογιές του σιναφιού τους.
Όταν όμως οι «νονοί» του κεφαλαίου προγράψουν κάποιον και διατάξουν την πολιτική εκκαθάριση προσώπων, τότε σαν ύαινες ρίχνονται να κατασπαράξουν τα θύματα του πολιτικού παιχνιδιού, να λασπώσουν την ιδιωτική τους ζωή και να βγάλουν στη δημόσια θέα όλων των ειδών τα προσωπικά…
Και φυσικά, όταν διασύρονται οι άνθρωποι χωρίς εξουσία, οι απλοί πολίτες ή οι αντίπαλοι του καθεστώτος, τότε καταπίνουν τη γλώσσα τους ή συμμετέχουν και οι ίδιοι…
Αυτοί, λοιπόν, οι αδίστακτοι και εγωπαθείς ηθικολόγοι Φιλισταίοι, που διψούν μέχρι τρέλας για δύναμη και εξουσία και υπερασπίζονται με «δημοκρατική», δραματική αφέλεια τους οικονομικούς και παρακρατικούς «νονούς», κραυγάζουν κατά κάποιων ακραίων κρουσμάτων δημοσιογραφικής παραβατικότητας και αλητείας. Ηθικολογούν ασυστόλως για τα υποπροϊόντα του δικού τους καθεστώτος, για τα δικά τους «τέκνα» της δικής τους διεφθαρμένης αδηφαγίας και απληστίας…
Οι «κραυγές» θα είχαν κάποια βάση, εάν γινόντουσαν από μια θέση ανατρεπτική, δηλαδή εάν απεκάλυπταν όλη την παθολογία του συστήματος και των ΜΜΕ και αμφισβητούσαν ΡΙΖΙΚΑ και τους εαυτούς τους που αποτελούν τα βασικά ιδεολογικά και πολιτικά γρανάζια αυτού του συστήματος της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας. Οι «κραυγές», όμως όλων αυτών των ελίτ της εξουσίας είναι δόλιες και υποκριτικές: Μια βροντώδη υποκρισία!
Επιχειρούν να διασώσουν το καθεστώς που εξυπηρετούν και να κρυφτούν και οι ίδιοι πίσω από τους ακραίους «γενίτσαρους» και τους κλόουν του φυράματός τους…
Αυτό που ενοχλεί είναι ότι αυτοί οι «ακραίοι» και οι κλόουν χαλάνε την ομελέτα, υπονομεύουν τον συνεκτικό ιστό της εξουσίας τους.
Δεν ενοχλεί η «αισθητική» της σκανδαλοθηρίας και του πορνογραφικού θεάματος. Αυτή είναι η «αισθητική» της εμπορευματικής παθολογίας και της ιδεολογίας των ΜΜΕ. Αυτή την ιδεολογία των επιδειξιμανών και οφθαλμοπορνικών καθηλώσεων θεμελιώνουν και αναπαράγουν καθημερινά τα τηλεοπτικά κανάλια.
Ούτε ακόμα ενοχλεί ο χαφιεδισμός, οι κρυφές κάμερες, οι παρακολουθήσεις και οι βιντεοσκοπήσεις. Αυτά αποτελούν τα συστατικά στοιχεία του εξουσιαστικού ολοκληρωτισμού, της φαιάς δικτατορίας των ΜΜΕ.
Αυτό που ενοχλεί, είναι ο υπερβάλλον ζήλος κάποιων, που μέσα στην τρέλα της αναρρίχησης και τη μέθη της εξουσίας, ξεπερνούν κάποια όρια και έτσι βάζουν σε κίνδυνο τη συνοχή της συνενοχής και υπονομεύουν το «κύρος» του δημοσιογραφικού και πνευματικού ιερατείου…


_________________
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης μέσα
σε καπιταλιστικό καθεστώς, είτε είναι απραγματοποίητες,
είτε είναι αντιδραστικές»(Λένιν)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Μόσχος Λαγκουβάρδος
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Οκτ 27, 2010 1:16 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος

Η ενημέρωση ως όπλο του λαού

http://moschoblog.blogspot.com/



Η ενημέρωση είναι το όπλο του λαού. Αυτός που έχει την ενημέρωση , αυτός κυβερνάει , είτε με τη θέλησή του λαού είτε παρά τη θέλησή του. Η σύγχρονη επανάσταση κατά της τυραννίας δεν γίνεται με όπλα, με φωτιές και με την αναρχία. Ο λαός αντί να καίει και να σπάζει αυτά που ο ίδιος τα έχτισε με αίμα και που ο ίδιος θα τα ξαναχτίσει και θα τα πληρώσει, χρησιμοποιεί το όπλο της Ενημέρωσης.

Ποια είναι η έννοια της ενημέρωσης ως όπλο του λαού κατά της τυραννίας;


Η τυραννική εξουσία θέλει το λαό άοπλο και απροστάτευτο. Είναι ευνόητο να μη θέλει να ξέρει ο λαός το όπλο που διαθέτει. Έτσι χρησιμοποιεί όλα τα μέσα για να κάνει το λαό να πιστεύει ότι ποτέ δεν μπορεί ο ίδιος να έχει στα χέρια του ως όπλο την ενημέρωση. Η ενημέρωση είναι πάντα στα χέρια των λίγων, των πλουσίων, στους οποίους ανήκει ο τύπος, το ραδιόφωνο και η τηλεόραση. Οι λίγοι με τα χρήματά τους πληρώνουν όλους όσους απασχολούνται στον τύπο, στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση, και ιδίως τους δημοσιογράφους, τους οποίους αφού τους πληρώνουν εννοείται ότι τους λένε και τι θα γράψουν ή τι θα πουν.

Τα μέσα με τα οποία αποθαρρύνεται η άμεση Ενημέρωση των πολιτών μεταξύ τους είναι η καλλιέργεια της καχυποψίας, ο τρόμος, ο πανικός, η σύγχυση, ώστε να μην έχει κανείς το θάρρος της γνώμης του και να μη μιλάει κανείς με ειλικρίνεια για τα θέματα που τον αφορούν.

Είναι η άμεση ενημέρωση των πολιτών ανέφικτη;

Η ενημέρωση θα εξαρτάται πάντα απ΄ τους ιδιοκτήτες των ΜΜΕ κι από τις τυραννικές κυβερνήσεις τους; Οι πολίτες θα είναι αιωνίως παθητικοί δέκτες των πληροφοριών και των γεγονότων, όπως χαλκεύονται από τους ιδιοκτήτες τους; Ο λαός δεν θα βρει ποτέ τη δύναμη να αντισταθεί στη φοβερή πλύση εγκεφάλου που υφίσταται εν γνώσει του. Από την Εκπαίδευση ακόμα αρχίζει να καταδιώκεται η ελευθερία της σκέψης και αυτή η ίδια η ικανότητα των νέων να σκέφτονται.

Οι Έλληνες λατρεύουν τη συζήτηση. Ο χαρακτήρας του Έλληνος είναι θεατρικός, με την έννοια ότι εξωτερικεύει τις σκέψεις του στη συζήτηση και στο διάλογο. Σε καιρό τυραννίας οι συζητήσεις είναι ψεύτικες από το φόβο, που τα σκεπάζει όλα. Σιγά σιγά όμως ο κόσμος, όταν βλέπει ότι όλοι σκέφτονται τα ίδια ξεθαρρεύει και μιλάει ανοιχτά.

Η συζήτηση είναι η ουσία της Ενημέρωσης. Κάτι που συζητείται στην Λάρισα, μπορεί να ακουστεί στον Καναδά σε μερικά λεπτά. Άρα η ουσία της ενημέρωσης δεν είναι ποιος έχει τους τηλεοπτικούς σταθμούς, αλλά είναι το θάρρος της γνώμης και η δυνατότητα να εκφράζεις με ειλικρίνεια τις σκέψεις σου. Να καταλάβεις ότι οι συζητήσεις για τις συζητήσεις ή για το ποδόσφαιρο είναι εκ του πονηρού.

Τρεις κακοποιοί μπορούν να ακινητοποιήσουν τους επιβάτες ενός βαγονιού. Ο λόγος είναι ότι κανένας από τους επιβάτες δεν έχει εμπιστοσύνη στο διπλανό του, ότι θα τον συντρέξει στην παραμικρή προσπάθεια αντίστασης. Έτσι η δύναμη τόσων ανδρών μέσα στο βαγόνι εξουδετερώνεται από την έλλειψη αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Κανένας δεν πιστεύει στο διπλανό του. Το αντίθετο συμβαίνει με τους κακοποιούς, τους οποίους συνδέει ο κοινός στόχος.

Το ίδιο συμβαίνει με την ενημέρωση. Η καχυποψία και η αμφιβολία του ενός για τον άλλον αποδυναμώνει το πνεύμα της ενημέρωσης, που διαφορετικά θα μπορούσε μέσα σε λίγα λεπτά να φτάσει στην άκρη της γης.

Οι τύραννοι φοβούνται να μη γίνει αντιληπτό από όλους ότι είναι επικίνδυνοι για τον ίδιο το λαό τους.


Επιστροφή στην κορυφή

 
Μετάβαση στη:  
Μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης

Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες