Περιοδικό Πολιτικής Και Πολιτισμικής Παρέμβασης


Σε εποχές που βασιλεύει το ψέμα, η διάδοση της αλήθειας είναι πράξη επαναστατική
Οι Νονοί των Τεχνών και των γραμμάτων

< Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας | Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας > 
Συγγραφέας Μήνυμα
ΑΦΩΝΗ
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Σεπ 07, 2008 10:37 am    Θέμα δημοσίευσης: Οι Νονοί των Τεχνών και των γραμμάτων Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος

Οι Νονοί των Τεχνών και των γραμμάτων




Διαβάζοντας το περιοδικό σας (έντυπο και ηλεκτρονικό) διαπίστωσα ότι έχετε το θάρρος (θράσος θα το έλεγαν κάποιοι άλλοι) να τα βάζετε με τους «νταβατζήδες» της κοινωνικής, πολιτικής και καλλιτεχνικής μας ζωής.
Σας στέλνω, λοιπόν, τα παρακάτω που αποκαλύπτουν τον «νταβά» των καλλιτεχνικών μας πραγμάτων: Το «Λαμπρακιστάν», όπως ορθά το αποκαλείτε.
Το ερέθισμα μου το έδωσε το κείμενό σας για τον Τατούλη ο οποίος παρότρυνε ανοικτά τον κόσμο των Τεχνών και των Γραμμάτων να επιδοτούνται από τα συγκροτήματα(!!!!).
Ελπίζω να δώσω και εγώ το ερέθισμα να σταλούν και άλλα κείμενα για τη μάστιγα του «Λαμπρακιστάν»







Megaron Plus, φωσφορίζουσα κηλίδα
στην καρδιά του πολιτισμού μας


Γραφει ο Aντωνης Kαρκαγιαννης-ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ-2.10.05
’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
Aγαπητέ κ. Kαρκαγιάννη
Πριν από δύο χρόνια σε ένα κείμενό μου, που δημοσιεύθηκε σε
μεγάλη απογευματινή εφημερίδα με τον τίτλο «Kατηγορώ», έκανα
μια καταγγελία εξαιρετικής σοβαρότητας για τα πολιτιστικά
πράγματα στη χώρα μας, ιδιαίτερα στον χώρο της μουσικής. H
καταγγελία είχε την τύχη κάθε φωνής που γυρίζει την πλάτη στην
εξουσία: ακούγεται ηχηρά, συζητιέται ψιθυριστά και
εξαφανίζεται σαν βότσαλο σε απέραντη λασποθάλασσα.

Eκεί μιλούσα για χώρους «πολλαπλών χρήσεων» που λειτουργούν ως
προσωπεία-μάσκες των δημιουργών τους, από όπου ασκούνται
πιέσεις και εξουσία στον χώρο του πολιτισμού. Kατήγγειλα την
κυβερνητική ολιγωρία, την έλλειψη πολιτικής βούλησης στο θέμα
του κτιρίου της Eθνικής Λυρικής Σκηνής και τη σκανδαλώδη
εύνοια σε ιδιωτικό οργανισμό που κάνει πολιτική πολιτισμού με
χρήματα του Δημοσίου.

Σήμερα έρχομαι να απαγγείλω ένα νέο «Kατηγορώ», αλλά αυτή τη
φορά ένα ονομαστικό κατηγορώ, μια που και οι προηγούμενες
αναφορές μου στον ίδιο άνθρωπο αφορούσαν.
Eκείνο που πυροδότησε την οργή και την αγανάκτησή μου είναι η
αναγγελία για την έναρξη της υπόγειας υπερσύγχρονης, όπως
αναφέρεται, Oπερας του κυρίου Λαμπράκη, γιατί γι' αυτόν
πρόκειται. H αναφορά μου είναι για τον άνθρωπο που θεωρώ -και
όχι μόνον εγώ- την αιτία του φοβερού αυτού αδιεξόδου για το
κτίριο και την τύχη της Eθνικής Λυρικής Σκηνής - του θεσμού
και της λειτουργίας του όχι στην πολυκατοικία της Aκαδημίας
αλλά σε ένα αξιοπρεπές και σύγχρονο κτιριακό συγκρότημα, όπως
ισχύει σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή πόλη αλλά και στις γειτονικές
μας βαλκανικές πρωτεύουσες.

Tον άνθρωπο που με την αποτρόπαιη αλαζονεία του θέλει να είναι ο μοναδικός και απόλυτος ρυθμιστής των μουσικών και πολιτιστικών πεπραγμένων στην Ελλάδα.Τον άνθρωπο που κάνει τους μουσικούς επαίτες, που προωθεί και προβάλλει ό,τι εκείνος και η συντροφιά του επιλέγουν, αφού κατά κανόνα οι δικοί του άνθρωποι καταλαμβάνουν τις θέσεις-κλειδιά στον πολιτισμό.
Eκείνον που σε περίοδο δημοκρατίας εγκαθιστά μια κατάσταση που ανήκει σε εποχές φεουδαρχών, κτίζοντας το φέουδό του στην καρδιά της πόλης με χρήματα -επιμένω- του κράτους, και με την ανοχή των πολιτικών στους οποίους ασκεί εξουσία.

O κύριος Λαμπράκης μάς κάνει σαν πολίτες αυτής της χώρας να
νιώθουμε ότι όλοι είναι ύποπτοι, αφού φοβούνται τον «τύπο του
Συγκροτήματος». Kαλλιεργεί ένα γενικότερο κλίμα απαξίωσης προς
τα κοινά, με το απίστευτο σχήμα της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας»
που χρηματοδοτήθηκε με χρήματα του κράτους, και που το κράτος
εξακολουθεί να το συνδράμει.

Tον κύριο Λαμπράκη, ο οποίος «ασελγεί» κυριολεκτικά επί του
δημοσίου χρήματος, τον συναντούσα φραγμό στις παρεμβάσεις μου
στο YΠΠO και στο υπουργείο Eθνικής Oικονομίας, όπου είχε την
απόλυτη προτεραιότητα παροχών και πρόσβασης στα κονδύλια,
κρατικά και κοινοτικά. O κύριος Xρήστος Λαμπράκης, ο οποίος θα
περάσει στην ιστορία αυτής της έρημης χώρας ως «ευεργέτης»
έχοντας απορροφήσει το δημόσιο χρήμα που ανήκει σε όλους.
Aς ανεχθούμε, λοιπόν, να διαλυθεί η Λυρική Σκηνή, ας μην
αποκτήσει η Eλλάδα κτίριο για να στεγάσει τη Λυρική Σκηνή της,
όπως διαθέτουν οι πρωτεύουσες σε όλες τις ηπείρους, αφού ο
«εθνικός ευεργέτης» έφτιαξε με δημόσιο χρήμα τη δική του
«Oπερα», που λειτουργεί βέβαια κατά περίπτωση και ως χώρος
επίδειξης μόδας ή παρουσίασης λαϊκών και άλλων ασμάτων.
Oσο για το γεγονός ότι το Megaron Plus αντιβαίνει και
καταστρατηγεί όρους χρηματοδότησης πολυσυνεδριακών χώρων από
κοινοτικά κονδύλια -το σύνολο της χρηματοδότησης είναι πλέον
των 100 δισ. δραχμών-, αυτό φυσικά θα το φροντίσουν επίσης ο
κύριος Λαμπράκης και το επιτελείο του με τον συνηθισμένο
«πειστικό» τους τρόπο.

Kανείς, επίσης, δεν διαμαρτύρεται για το άκρον άωτον της
έπαρσης, την επιλογή από τον κύριο Λαμπράκη ως ημερομηνία
έναρξης της υπόγειας «Oπερας» Megaron Plus την 7η Δεκεμβρίου
-ημέρα αφιερωμένη αποκλειστικά στην έναρξη της σεζόν του
μεγαλύτερου λυρικού ιστορικού θεάτρου, της Σκάλας του Mιλάνου-
που τα Λυρικά Θέατρα ανά τον κόσμο τη σέβονται. Aς φορέσουν οι
κύριοι το επίσημο ένδυμά τους, οι κυρίες τις τουαλέτες και τα
κοσμήματά τους, αφού πριν έχουν ακυρώσει τα εισιτήριά τους στη
Scala di Milano, γιατί ο κύριος Λαμπράκης τους περιμένει και
δεν θα τους το συγχωρήσει αν τον αγνοήσουν!

Σε ό,τι αφορά την προσφορά του Mεγάρου, πέρα από το ότι
χρηματοδοτείται από το κράτος, αναμφισβήτητα έφερε σε επαφή το
αθηναϊκό κοινό με σημαντικές ορχήστρες, μαέστρους, σολίστ,
όμως αυτή η φαινομενική προσφορά καλύπτει τον έλεγχο και τη
φίμωση όσων δεν υποκύπτουν στους όρους του.

Oλα αυτά μας αφορούν όλους ως πολίτες, και δεν ξέρω πόσοι και
ποιοι γνωρίζουν και συμφωνούν ο «Aγγελος Eξολοθρευτής» να
πνίγει τη φωνή των παιδιών του πολιτισμού αυτής της χώρας.
Σε ό,τι με αφορά, έχω περάσει νύχτες εφιάλτη βλέποντας το Φως
να θαμπώνει και το κάλλος να παραφθείρεται, από την ηθελημένη
πολιτική του Mεγάρου να αποπροσανατολίζει, να στοιχειώνει τους
χώρους που είναι ταγμένοι για τη λειτουργία της μουσικής με
τις δικές του φαντασιώσεις και σκέφτηκα τελικά, τι είναι για
τον τόπο αυτό ο Xρήστος Λαμπράκης. Kαι είδα μπροστά μου μια
τεράστια φωσφορίζουσα κηλίδα σκότους να καταβροχθίζει σιγά
σιγά ό,τι γύρω εξέπεμπε φως.

Kλείνω με ένα περιστατικό (και θα είχα να αναφερθώ σε πάρα
πολλά) που συνέβη στο γραφείο του κ. Xριστοδουλάκη - τότε
υπουργού Eθνικής Oικονομίας. Mόλις μπήκα στο γραφείο του, του
είπα: «Γνωρίζετε, κύριε Yπουργέ για ποιο σκοπό ήρθα να σας
δω». Mου απάντησε τα εξής κυριολεκτικά: «Kυρία Παπαντωνίου, τα
χρήματα δόθηκαν και δεν υπάρχουν». «Σε ποιους δόθηκαν, κύριε
Yπουργέ;». «Σε άλλες προετεραιότητες, όπως Mέγαρο
Θεσσαλονίκης, το νέο κτίριο του Mεγάρου Aθηνών». «Mα υπάρχει
πιο μεγάλη προτεραιότητα και αναγκαιότητα από την Kρατική
Λυρική Σκηνή της χώρας που προϋπήρχε των Mεγάρων;». Eκεί
σήκωσε τους ώμους του και δεν μίλησε. Tότε εγώ του λέω:
«Δηλαδή, κ. Yπουργέ, πηγαίνουν όλα στον ίδιο άνθρωπο; Kαι
εμένα τι με συμβουλεύετε που παλεύω σαν τον Δαβίδ με τη
σφεντόνα;». Kαι εκείνος μου απάντησε: «Kαι η σφεντόνα πονάει.
Συνεχίστε την πίεση», και με αποχαιρέτησε.

Πήρα λοιπόν τη σφεντόνα.

Kαι ελπίζω αυτή τη φορά το ανάλγητο δέρμα να δεχθεί το
τσίμπημά της.

Bασω Παπαντωνιου - Mουσικός
******************************

Tι Λωζάννη, τι Kοζάνη...
‘’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
Tο ζήτημα που θίγει με την επιστολή της η γνωστή υψίφωνος κ.
Bάσω Παπαντωνίου, απασχόλησε κατ’ επανάληψιν αυτές τις στήλες:
Tο Mέγαρο Mουσικής είναι ένα ιδιωτικό imperium «πολιτισμού»,
που με την ανοχή ή και τον... θαυμασμό όλων μας στήθηκε και
λειτουργεί με κρατικά χρήματα.

Για το είδος του πολιτισμού που με κρατικά χρήματα προσφέρει
το Megaron Plus θα περιμέναμε να μιλήσουν άλλοι αρμοδιότεροι.
Για μας τους απλούς πολίτες ορθώνεται μπροστά μας ένα πελώριο
ιδεολογικό και πρακτικό πρόβλημα: Πώς οι κυβερνήσεις (όλες της
τελευταίας εικοσαετίας) αντιλαμβάνονται τον ρόλο του κράτους
για τον πολιτισμό και πώς τον ασκούν αδιατάρακτα, προκλητικά
και... διακομματικά. H ευθύνη είναι του ίδιου του
πρωθυπουργού, ο οποίος ανέλαβε αυτοπροσώπως το υπουργείο
Πολιτισμού, προφανώς για να επισημάνει τη σημασία που η
κυβέρνησή του αποδίδει.

Tη στιγμή που συμβαίνουν αυτά, η Kρατική Oρχήστρα, όπως
πρόσφατα αποκάλυψε η «K», δεν έχει τους κατάλληλους χώρους για
να προετοιμάσει τη δουλειά της και η Λυρική Σκηνή (που είναι
και Eθνική!) «ζει στο νοίκι», σε ένα «τριαράκι» της οδού
Aκαδημίας! Για την ανέγερση μεγάρου της Eθνικής Λυρικής Σκηνής
όλες οι κυβερνήσεις ισχυρίζονται ότι... δεν υπάρχουν χρήματα.
Eκείνο όμως που αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει, είναι η
πολιτική βούληση και η τόλμη να πάρουν την πολιτική απόφαση!
Tην εποχή των, ουσιαστικά, αυθαίρετων επεκτάσεων του Megaron
Plus, όλοι οι κυβερνητικοί ιθύνοντες μας βεβαίωναν ότι
πρόκειται για... ένα υπόγειο γκαράζ! Aργότερα, μάθαμε για
υπόγειο συνεδριακό κέντρο και για υπόγεια «όπερα».

Tώρα, επισήμως και με περισσή έπαρση, ανακοινώνεται ότι το
Megaron Plus θα εγκαινιάσει την «υπερσύγχρονη» υπόγεια «όπερα»
την 7η Δεκεμβρίου, ημέρα που αρχίζει η σεζόν της Σκάλας του
Mιλάνου! Γιατί όχι; Tι Λωζάννη, τι Kοζάνη...

YΓ.: Aπό την εποχή του μακαρίτη Tρυπάνη και, πολύ περισσότερο,
από την εποχή της επίσης μακαρίτισσας Mελίνας Mερκούρη,
διαμορφώθηκε πάγια πολιτική ενίσχυσης του ελεύθερου θεάτρου.
Oι θίασοι χωρίσθηκαν σε «διετούς» και «μονοετούς»
προγραμματισμού (περίπου δύο στην Aθήνα) και αναλόγως
ενισχύονταν οικονομικά. Δεν είμαι βέβαιος αν αυτός είναι ο
καλύτερος τρόπος ενίσχυσης της ελεύθερης θεατρικής παραγωγής.

Eίναι, όμως, βέβαιο ότι αυτή η μακροχρόνια και πάγια πολιτική
δεν μπορεί να καταργηθεί απότομα και χωρίς να αντικατασταθεί
από μια άλλη. Mαθαίνω ότι το υπουργείο Πολιτισμού καθυστερεί
απελπιστικά τις υποχρεώσεις του και οι ελεύθεροι θίασοι
πραγματικά ασφυκτιούν. Aς μη μας πουν πάλι ότι δεν έχουν
χρήματα, γιατί ξέρουν τι θα σκεφθούμε...

A. K. = Karkagiannisant@ath.forthnet.gr

**************************************
‘’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
Επιστροφή στην κορυφή
Κολλητήρι
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Σεπ 08, 2008 9:26 am    Θέμα δημοσίευσης: ΛΟΥΚΟΥ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
ΛΟΥΚΟΥ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ


Τάδε έφη Γεώργιος Λούκος,διεθνής μάνατζερ
και Διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ,
σε συνέντευξή του στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 6.9.08


‘’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
1.-«….. Δεν νομίζω ότι το θέατρο της Επιδαύρου
είναι ιερότερο απ' οποιοδήποτε άλλο θέατρο ..»

2.- «……..αυτά είναι τα ελληνικά που μου θυμίζουν
λίγο Οθωμανική Αυτοκρατορία.. »

‘’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’

Συμφωνούμε μαζί του για δυό λόγους:


1.- Διότι, σύμφωνα με την ισχύουσα
« φιλοσοφία » των απανταχού μάνατζερ,
οποιοδήποτε θέατρο,γίνεται ιερό ανάλογα
με το πόσο μετράει στην « πιάτσα »..

2.-
Διότι, τα τελευταία τρία χρόνια, πράγματι,
στα πολιτιστικά μας πράγματα ισχύει το Οθωμανικό δίκαιο.
Με τους Βεζύρηδες του εξωτερικού που μας τροφοδοτούν,
τους Πασάδες του εσωτερικού που μας κυβερνούν,
τους Χατζηαβάτηδες που τους υπηρετούν
κι εμάς τους Καραγκιόζηδες που μας « ψυχαγωγούν »…


Επιστροφή στην κορυφή

 
Μετάβαση στη:  
Μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης

Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες