Περιοδικό Πολιτικής Και Πολιτισμικής Παρέμβασης


Σε εποχές που βασιλεύει το ψέμα, η διάδοση της αλήθειας είναι πράξη επαναστατική
Αλλαγή Βιβλίων της Ιστορίας: Γιατί;

< Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας | Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας > 
Συγγραφέας Μήνυμα
ΘΑΛΕΙΑ
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Αύγ 02, 2008 6:17 am    Θέμα δημοσίευσης: Αλλαγή Βιβλίων της Ιστορίας: Γιατί; Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Αλλαγή Βιβλίων της Ιστορίας: Γιατί;



Του Κώστα Μαυρίδη*




Για την ανάγκη για αλλαγές στα βιβλία της Ιστορίας, ο Υπουργός της Παιδείας κλήθηκε στα ΜΜΕ (τον άκουσα προσωπικά) να εξηγήσει το εξής απλό και λογικό ερώτημα: «Γιατί προκύπτει σήμερα ανάγκη να αλλάξουν τα βιβλία της Ιστορίας;» Η απάντηση του ξεκίνησε και στηρίχτηκε σε ένα ερώτημα που ο ίδιος έθεσε προς το δημοσιογράφο, «αν η πολεμική επιλογή έχει αποκλειστεί από την πολιτική μας ηγεσία σήμερα;»



Η απάντηση στο ερώτημα του Υπουργού είναι ολοφάνερη, αφού όντως η πολεμική επιλογή έχει αποκλειστεί από την πολιτική μας ηγεσία, όχι σήμερα αλλά εδώ και δεκαετίες. Αλλά πως η διαπίστωση ότι «η πολεμική επιλογή έχει αποκλειστεί από την πολιτική μας ηγεσία» συνιστά απάντηση στο ουσιαστικό ερώτημα «γιατί θα πρέπει να αλλάξουν τα βιβλία της Ιστορίας σήμερα»;



Και εξηγούμαι. Η Ιστορία είναι ΕΠΙΣΤΗΜΗ. Οι επιστήμες ακολουθούν επιστημονικά εργαλεία και καταλήγουν σε επιστημονικές αρχές και νόμους. Συνεπώς, μια επιστήμη δεν προσαρμόζεται με βάση τις εκάστοτε επιδιώξεις ή αντιλήψεις της πολιτικής ηγεσίας, αλλά με βάση την επιστημονική γνώση, που φυσιολογικά αναπτύσσεται ή και αλλάζει στο πέρασμα του χρόνου. Όμως, για κάθε επιστήμη που αναπόφευκτα επιδέχεται προσαρμογές, αυτές προκύπτουν μέσα από την επιστημονική βάσανο και για τούτο οι αλλαγές γίνονται αποδεκτές. Στην περίπτωση της (Επιστήμης) Ιστορίας, θα περίμενα πως οι αλλαγές θα προέκυπταν από νέα γνώση που ήρθε στο φως, νέες ανακαλύψεις, νέα στοιχεία που ανατρέπουν ή αναδιαμορφώνουν εκείνο που πριν ήταν αποδεκτό ή εκεί όπου πριν επικρατούσε το άγνωστο και το σκοτάδι. Άλλωστε, ακόμη κι αυτό δεν διασφαλίζει το αλάνθαστο, αλλά τουλάχιστον περιορίζει τις αυθαιρεσίες από όσους θέλουν να επιβάλουν ως επιστήμη τις δικές τους απόψεις.



Στην περίπτωση μας σήμερα, η αλλαγή των βιβλίων της Ιστορίας δεν έχει αφετηρία την επιστημονική προσέγγιση. Αντιθέτως, «η Ιστορία θα προσαρμοστεί στις επιδιώξεις της πολιτικής ηγεσίας»! Ίσως η επιστημονική προσέγγιση να χρειαστεί μόνο για να επικαλύψει τις «επιδιώξεις της πολιτικής ηγεσίας»;



Όταν η Χούντα ονόμαζε τον εμφύλιο πόλεμο μετά την Γερμανική κατοχή στην Ελλάδα, ως «συμμοριτοπόλεμο», όλοι οι σώφρονες συμφωνούν ότι ήταν λάθος επειδή δεν στηριζόταν στην επιστημονική πραγματικότητα. Υπάρχει κάποιος που θα το δικαιολογήσει στη βάση των πολιτικών επιδιώξεων της τότε ηγεσίας; Κι όταν οι λευκοί επικράτησαν στην Αμερικανική Ήπειρο μετά από πλήρη σχεδόν εξόντωση των ιθαγενών φυλών της Αμερικής κι ακολούθως έγραψαν στα μέτρα τους την Ιστορία με βάση τις πολιτικές επιδιώξεις της ηγεσίας τους, αυτό ήταν ορθό; Και ήταν δίκαιο και αληθές;



Θα το απαντήσω ευθέως: Ήταν ηθικά αισχρό κι επιστημονικά λανθασμένο.



Η πρόσφατη «επιστημονική λογική» που στηρίζεται στις επιδιώξεις της πολιτικής ηγεσίας, φανερώνει κατά την άποψή μου ότι, η όλη επιδίωξη για να αλλάξουν τα βιβλία της Ιστορίας δεν γίνεται με σκοπό την προσέγγιση της αλήθειας, αλλά για κάτι άλλο. Που ό,τι κι αν είναι αυτό, δεν είναι η επιστημονική αλήθεια. Αλλού πρέπει να αναζητηθούν τα κίνητρα πίσω από την «ανάγκη» για αλλαγή των βιβλίων, που βεβαίως κάποιοι το ομολογούν -ηθελημένα ή άθελά τους- ότι δεν είναι η αποκατάσταση ή προσέγγιση της αλήθειας στη βάση της επιστημονικής πραγματικότητας, αλλά κάτι άλλο που το δηλώνουν και δημόσια.



Και μια πρόβλεψη: Το «επιχείρημα για στήριξη των αλλαγών» από τούδε και στο εξής θα προσαρμοστεί με αναφορές σε επιστημονική βάση και εργαλεία, γιατί έτσι πουλάει προς τον απλό κόσμο. Παρόμοιο λεκτικό χρησιμοποιήθηκε κι από την κ. Ρεπούση στην Ελλάδα, η οποία ενώ επιδίωκε την καταγραφή της αλήθειας, τελικά κατέληξε στο συμπέρασμα ότι λόγω του «συνωστιμού» τους στην προκυμαία της Σμύρνης, έπαθαν περίπου οι Έλληνες της Σμύρνης ό,τι έπαθαν το 1922.



*Ο Κώστας Μαυρίδης είναι ακαδημαϊκός.
Επιστροφή στην κορυφή
ΓΙΑΝΝΗΣΜ



Ένταξη: 03 Ιούλ 2006
Δημοσιεύσεις: 463

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Αύγ 03, 2008 10:08 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Κύριε Κώστα Μαυρίδη μου, ορθή ήτο η τοποθέτηση του υπουργού ημών κι υμών. Η Ιστορία πάντοτε ήτο το όργανο επιβολής της κυρίαρχης τάξης ή, πιο ορθά, ένα εκ των εργαλείων της. Ουδέν πρωτάκουστο ή καινοφανές είπε ο υπουργός. Τώρα λοιπόν η ταξική εξουσία αποφάσισε να προωθήσει νέα ήθη κι δόγματα κι ως εκ τούτου θα αλλάξει και τα βιβλία ιστορίας που χρησιμοποιεί.

Τελεία κι παύλα!!!!!!
_________________
"Εάν δεν αφαιρέσεις από την αστική ηγεσία την υπεράσπιση του εθνισμού και την περάσεις στα χέρια της Αριστεράς, είσαι τελείως χαμένος σε οποιοδήποτε επαναστατικό σου παιχνίδι." Μιχάλης "Πάμπλο" Ράπτης.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΣΚΙΝΙΟΥΣ
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Αύγ 04, 2008 12:33 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Ομολογώ ότι μπερδεύτηκα. Ποια βιβλία ΔΕΝ πρέπει να αντικατασταθούν και ποια πρέπει? Του Δημοτικού ή του Γυμνασίου ή του Λυκείου?

Εγω σαν πατέρας θα ήθελα τα βιβλία του Δημοτικού να καλλιεργούν εθνική, πατριωτική συνείδηση στα παιδιά μου, αγάπη για την πατρίδα τους και αργότερα σε Λύκεια και Γυμνάσια την ΩΜΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ για τους Τούρκους και το σκότος που μεταφέρουν αιώνες τώρα.

Τα "επιστημονικά" ας μένουν για τα πανεπιστήμια. Εκτος αν στο ίδιο πνεύμα βιβλία, μοιραστούν και στα σχολιά των Αλβανόπαιδων, τα Σκοπιανόπαιδων και τα Τουρκόπαιδων..
Επιστροφή στην κορυφή
Ε.Μ.
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Αύγ 18, 2008 7:32 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος

Θα είναι αυτά στο βιβλίο της «προσαρμοσμένης» Ιστορίας;


Του δρα Κώστα Μαυρίδη*




Σχετικά με τις αλλαγές των σχολικών βιβλίων, σε πρόσφατο άρθρο επιχειρηματολόγησα ότι η λογική πως «επειδή η πολεμική επιλογή έχει αποκλειστεί από την πολιτική μας ηγεσία, θα πρέπει να αλλάξουμε τα βιβλία της Ιστορίας μας», συνιστά επιστημονικό ατόπημα. Η Ιστορία είναι επιστήμη που διέπεται από επιστημονικούς νόμους και δεν προσαρμόζεται στις εκάστοτε πολιτικές επιδιώξεις. Επιπλέον, η «λογική» τους εμπερικλείει τον κίνδυνο να ενσωματωθούν ως δήθεν επιστημονική αλήθεια, οι πολιτικές αντιλήψεις μιας μερίδας. Πληθώρα παραδειγμάτων όπου υιοθετήθηκε «η λογική των πολιτικών επιδιώξεων της ηγεσίας» για συγγραφή της Ιστορίας κατέληξε σε ανήθικο και επιστημονικά λανθασμένο περιεχόμενο π.χ. όταν οι λευκοί εξολόθρευσαν τους ιθαγενείς πληθυσμούς της Αμερικής προσάρμοσαν την Ιστορία στις πολιτικές τους επιδιώξεις, όταν η Χούντα ανέλαβε την εξουσία στην Ελλάδα βάφτισε τον εμφύλιο ως συμμοριτοπόλεμο. Και πρόσφατα, με βάση πολιτικές επιδιώξεις επιχειρήθηκε να αλλοιωθεί η Ιστορία ώστε να αποδοθεί ο χαμός των Ελλήνων της Σμύρνης στο «συνωστισμό» τους στην προκυμαία. Σε εκείνο το άρθρο υπήρχε και μια πρόβλεψη: το επιχείρημα για ανάγκη προσαρμογής της Ιστορίας «στις πολιτικές επιδιώξεις της σημερινής ηγεσίας», θα εξαφανιστεί από τη δημόσια συζήτηση και ότι πλέον, η ανάγκη για αλλαγές θα γίνεται με αναφορές σε επιστημονικούς όρους. Έκτοτε, δεν προέκυψε καμιά αναφορά σε «πολιτικές επιδιώξεις της ηγεσίας», αλλά μόνο συγκαλυμμένα με επιστημονικό μανδύα π.χ. για «εμπλουτισμό της Ιστορίας», «για ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών μας» κ.ά.



Δείγματα της νεοταξικής αντίληψης έχουν διαφανεί, όπως την πιο κάτω: για να θεωρούνται πλήρη τα σχολικά βιβλία της σύγχρονης Ιστορίας θα πρέπει να περιλαμβάνουν τις κοινές εξεγέρσεις Ε/κ και Τ/κ. Προσέξτε την αναφορά σε «κοινές εξεγέρσεις». Οι κοινές δυναμικές διεκδικήσεις εργατών επί αγγλοκρατίας μετατράπηκαν σε «κοινές εξεγέρσεις Ε/κ και Τ/κ» και απέκτησαν τόση σημασία ώστε να ενσωματωθούν στο περιεχτικό περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων! Και μπορεί η αλλοίωση της Ιστορίας να συνάδει με ένα καλοπροαίρετο ιδεολογικό στόχο, αλλά δεν υπηρετεί την επιστημονική αλήθεια στην οποία ΟΛΟΙ πρέπει να υπακούουμε. Η επικέντρωση είναι σε γεγονότα και καταστάσεις που είναι σημαντικές στο πλαίσιο της επιστήμης της Ιστορίας και όχι σε φανταστικά και εκ των υστέρων σενάρια που εξυπηρετούν την ιδεολογία μας. Αν ήταν έτσι, υπάρχουν γνωστοί πολιτικοί που θα διέγραφαν τα πεπραγμένα τους στο πραξικόπημα για τα οποία έχουμε προσωπική αντίληψη. Άλλωστε, η Ιστορία που διδάσκεται στα σχολεία είναι τόσο περιεκτική που περιορίζεται στα βασικά και ουσιώδη. Και είμαστε βέβαιοι ότι η σκόπιμη αναβάθμιση ενός γεγονότος με περιορισμένη σημασία σε γεγονός μείζονος σημασίας, θα φέρει και τον αντίποδα ώστε μείζονος σημασίας γεγονότα να υποβαθμιστούν. Για παράδειγμα, η νεοταξική αντίληψη για τα σχολικά βιβλία δεν περιλαμβάνει αναφορά στην κατεγραμμένη συνεργασία των Τ/κ με τον Άγγλο καταχτητή εναντίον των εξεγερμένων Ε/κ (ιδίως μέσα από το περιβόητο Επικουρικό Σώμα). Πως δεν σκέφτηκαν την αναφορά σε “poor Turks”;



Δεν εκπλήττει ότι, άτομα που εκφράζουν ιδεολογικά την πλέον ακραία καπιταλιστική θεώρηση των πραγμάτων, βρίσκονται σε συμπόρευση με τους άλλους ακραίους με σκοπό να «προσαρμόσουν την Ιστορία». Τυχαίο πως τέτοια «προσαρμογή» προνοούσε και το σχέδιο Ανάν;



Επειδή όμως έχει προβληθεί ως σκοπός των αλλαγών και η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών γύρω από τη σύγχρονη Ιστορία μας, τα πιο κάτω ΓΕΓΟΝΟΤΑ θα συνέτειναν τα μέγιστα:

1. Μελέτη των τρόπων παρέμβασης της αμερικανικής πολιτικής στην Κύπρο πριν το 1974 (π.χ. μέσω της χρηματοδότησης της ΕΟΚΑ βήτα) και τρόπων μετά το 1974, μέσω των διάφορων χρηματοδοτούμενων οργανώσεων υπό τον μανδύα ΜΚΟ, κατασκηνώσεων, σεμιναρίων κλπ.

2. Εκτιμήσεις για το ρόλο του Ταλάτ ως ένοπλου της ΤΜΤ στην τουρκοανταρσία μετά το 1963 και ακολούθως στην εισβολή του 74 ως συμπολεμιστή των φονιάδων και βιαστών ανυπεράσπιστων από τα «ένδοξα» μεχμετζίκ. Να δοθούν πιθανές εξηγήσεις για τη συμμετοχή του σε επιχειρήσεις σε Ε/κ περιοχές όπου διαπράχθηκαν φρικιαστικά και ακατανόμαστα εγκλήματα και τι δυνατόν να κρύβει με τη δήλωσή του ότι «είναι πράγματα που δεν μπορούν να λεχθούν».

*O Κώστας Μαυρίδης είναι ακαδημαϊκός.

Πηγή: Φιλελεύθερος, 15/08/2008
Επιστροφή στην κορυφή
ΑΝΤΙΒΙΩΣΗ
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Οκτ 15, 2008 11:03 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
http://www.simerini.com.cy/nqcontent.cfm?a_id=351356

Πλαστογραφούν την ιστορική αλήθεια
Η ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ «ΑΛΛΑΓΗ» ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ

ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

ΠΛΑΣΤΟΓΡΑΦΟΥΣ της ιστορικής αλήθειας και επικίνδυνα για τη διδασκαλία της Ιστορίας χαρακτηρίζει με ανακοίνωσή της η Κίνηση Καθηγητών «ΑΛΛΑΓΗ» τα τέσσερα βιβλία εργασίας που συναπαρτίζουν το «Εναλλακτικό Εκπαιδευτικό Υλικό», που εξέδωσε το Κέντρο για τη Δημοκρατία και τη Συμφιλίωση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη (CDRSEE), ως βοήθημα για τους καθηγητές της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η Οργάνωση επισημαίνει, ταυτόχρονα, την ανάγκη να παραμείνουν εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αφού «τα βιβλία αυτά δεν μπορούν να κριθούν κατάλληλα για τη σχολική διδακτική πράξη».
Η Αλλαγή διερωτάται, επίσης, για τη σκοπιμότητα που υποκρύβει η απόφαση χωρών, όπως οι ΗΠΑ και η Μεγάλη Βρετανία, να χρηματοδοτήσουν το έργο της ιστοριογραφικής αναθεώρησης της ιστορίας των Βαλκανίων, αφού «η προσπάθεια αυτή ενισχύθηκε γενναιόδωρα από την Υπηρεσία των Ηνωμένων Πολιτειών για τη Διεθνή Ανάπτυξη… και το Υπουργείο Εξωτερικών και Κοινοπολιτείας του Ηνωμένου Βασιλείου πρώτο στήριξε το Κοινό σχέδιο Ιστορίας, και προετοίμασε το έδαφος για τη δημιουργία αυτών των εγχειριδίων (τομ. 1ος, σελ. 7). Ποιες σκοπιμότητες και ποια συμφέροντα υπηρετούν οι χώρες αυτές;» ερωτά.
Παραχάραξη
«H Κίνηση Καθηγητών 'ΑΛΛΑΓΗ', αφού μελέτησε με προσοχή τα βιβλία Ιστορίας που εξέδωσε το Κέντρο για τη Δημοκρατία και τη Συμφιλίωση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη (CDRSEE) και κυκλοφορούν με το τίτλο «Εναλλακτικό Εκπαιδευτικό Υλικό», θεωρεί ότι παραποιούν και πλαστογραφούν την ιστορική αλήθεια και τα ιστορικά γεγονότα. Τα βιβλία αυτά δεν μπορούν να κριθούν κατάλληλα για τη σχολική διδακτική πράξη. Στα βιβλία αυτά περιέχονται στοιχεία που παραχαράσσουν την ιστορική αλήθεια, όπως: H παρουσίαση της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, το 1912, ως «εισβολή του ελληνικού στρατού στη Θεσσαλονίκη» (τομ. 3ος σελ. 1Cool.
Η παρουσίαση των απελευθερωτικών Βαλκανικών Πολέμων του 1912-1913 ως πολέμων «στη διάρκεια των οποίων η Μακεδονία κατακτήθηκε από τη Βουλγαρία, την Ελλάδα και τη Σερβία» (τομ. 2ος, σελ. 51). Η παρουσίαση «ιστορικών πηγών» που αναφέρονται στις «ιστορικές ρίζες του μακεδονικού έθνους», όπου παρουσιάζεται ο Μέγας Αλέξανδρος ότι «άφησε την αυτοκρατορία του στη Χερσόνησο των Βαλκανίων σ' όλους τους βουνίσιους Σλάβους» (τομ. 2ος, σελ. 113).
Η παρουσίαση δύο απόψεων σχετικά «με το άνοιγμα της Πράσινης Γραμμής ανάμεσα στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ και το ΤΟΥΡΚΙΚΟ τμήμα της Κύπρου (23 Απριλίου 2003)». Για τους συντάκτες των εγχειριδίων αυτών οι έννοιες κατοχή και κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου είναι άγνωστες. Η παρουσίαση του παιδομαζώματος ως 'πρακτική που ευνοούσε την κοινωνική ανέλιξη'!! Μάλιστα καλούνται οι μαθητές με σχετική ερώτηση να καταγράψουν 'τα πλεονεκτήματα για τα παιδιά των μη μουσουλμάνων που συμπεριλαμβάνονταν' στο παιδομάζωμα (τομ. 1ος, σελ. 62).
«Τα πιο πάνω είναι μερικές από τις απαράδεκτες ιστορικές αλλοιώσεις που επιχειρούν τα εν λόγω βιβλία» προστίθεται στην ανακοίνωση.
Τέλος, η «Κίνηση» υπογραμμίζει ότι «τα βιβλία αυτά όχι μόνον είναι ακατάλληλα για την εκπαιδευτική μας διαδικασία, αλλά και παραχαράσσουν κατά προκλητικό τρόπο την ιστορία των Βαλκανίων, της Ελλάδας και της Κύπρου και πρέπει να παραμείνουν μακριά από τις σχολικές αίθουσες».


Π. Ήφαιστος - P. Ifestos
www.ifestosedu.gr - info@ifestosedu.gr

Επιστροφή στην κορυφή

 
Μετάβαση στη:  
Μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης

Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες